Studia podyplomowe UNS
Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (Oligofrenopedagogika)
Koszt: 3 600,00 zł
CHARAKTER STUDIÓW
Studia podyplomowe Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (OLIGOFRENOPEDAGOGIKA) mają charakter kwalifikacyjny - nadają kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej i przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017, poz. 1575) oraz Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019, poz. 1450).
CEL STUDIÓW I ZAKRES TEMATYCZNY
Celem studiów jest wyposażenie słuchacza w wiedzę psychologiczno-pedagogiczną oraz w umiejętności niezbędne do pracy opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej i terapeutycznej z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Program kształcenia obejmuje najistotniejsze zagadnienia z obszaru pedagogiki specjalnej m.in.: interdyscyplinarne podstawy integracji i inkluzji osób z niepełnosprawnością, podstawy wczesnego wspomagania rozwoju, dydaktykę specjalną, podstawy wychowania, edukacji, terapii i rehabilitacji osób niepełnosprawnych intelektualnie, diagnozę funkcjonalną i konstruowanie programów edukacyjno-terapeutycznych czy metodykę kształcenia specjalnego, ze wskazaniem najnowszych oraz innowacyjnych rozwiązań w tym zakresie.
WYBRANE TREŚCI REALIZOWANE W TOKU STUDIÓW
- Podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
- Oligofrenopedagogika
- Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
- Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną
- Metody wspomagania oraz terapii dzieci, młodzieży i osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną
- Wczesna interwencja, wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna edukacja dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
- Zasady edukacji i rehabilitacji osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
- Zasady edukacji i rehabilitacji osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym
- Komunikacja alternatywna i wspomagająca
- Współpraca z rodziną dziecka/dorosłego z niepełnosprawnością intelektualną
- Edukacja włączająca ucznia z niepełnosprawnością intelektualną
- Pedeutologia z deontologią
- Metodyka edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
- Organizacja i specyfika wychowania i kształcenia ucznia z niepełnosprawnością intelektualną na II i III etapie edukacyjnym
- Metody i programy terapii ucznia/dorosłego z niepełnosprawnością intelektualną
- Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej z osobą ze sprzężoną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną
- Konstruowanie, wdrażanie, monitorowanie i ewaluacja działań w kształceniu specjalnym
ADRESACI STUDIÓW
Kształcenie na studiach podyplomowych w zakresie pedagogiki specjalnej umożliwiające zdobycie kwalifikacji nauczyciela - pedagoga specjalnego, prowadzone jest w dwóch wariantach,
- dla osób posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadających przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej lub
- dla osób posiadających przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i pragnących zdobyć przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej - oligofrenopedagogiki.
CO ZYSKUJESZ
Słuchacze zyskują kompetencje w zakresie oligofrenopedagogiki, przygotowujące do pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną i podejmowania kompleksowych działań diagnostycznych, edukacyjnych i terapeutycznych w pracy z osobami upośledzonymi umysłowo w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym. Absolwenci uzyskują kwalifikacje do pracy z dzieckiem/osobą z niepełnosprawnością intelektualną m.in. w: w przedszkolach specjalnych, oddziałach specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych, szkołach podstawowych specjalnych, oddziałach specjalnych w szkołach podstawowych ogólnodostępnych, szkołach ponadpodstawowych specjalnych, oddziałach specjalnych w szkołach ponadpodstawowych ogólnodostępnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodkach wychowawczych, dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, szkołach specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, ośrodkach umożliwiających dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim oraz dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, a także kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.
ORGANIZACJA STUDIÓW:
Czas trwania: |
3 semestry |
Tryb studiów: |
tradycyjny lub blended learning |
Kategoria: PS - Dla pedagogów specjalnych
Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością słuchową (surdopedagogika)
Koszt: 3 600,00 zł
CHARAKTER STUDIÓW
Studia podyplomowe Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością słuchową - surdopedagogika mają charakter kwalifikacyjny - nadają kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej i przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017, poz. 1575) oraz Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019, poz. 1450).
CEL STUDIÓW I ZAKRES TEMATYCZNY
Celem studiów jest wyposażenie słuchacza w wiedzę psychologiczno-pedagogiczną oraz umiejętności niezbędne do pracy opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej i terapeutycznej z osobami z dysfunkcją w obrębie analizatora słuchowego. Studia obejmują przedmioty pozwalające zgłębić wiedzą na temat teoretycznych podstaw kształcenia osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych, ale przede wszystkim koncentrują się na rozwijaniu praktycznych umiejętności działania rewalidacyjnego w obszarze kształcenia specjalnego i konstruowania indywidualnej ścieżki rozwoju dla osób niesłyszących i słabosłyszących.
WYBRANE TREŚCI REALIZOWANE W TOKU STUDIÓW
- Dydaktyka specjalna - koncepcje i systemy kształcenia specjalnego
- Organizacja procesu kształcenia uczniów o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych
- Diagnostyka w pedagogice specjalnej - planowanie, organizacja i ewaluacja procesu diagnostycznego
- Podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością słuchową
- Surdopedagogika i elementy surdopsychologii
- Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością słuchową
- Diagnostyka surdopedagogiczna
- Metody wspomagania oraz terapii dzieci, młodzieży i osób dorosłych z niepełnosprawnością słuchową
- Wczesna interwencja, wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna edukacja dziecka z niepełnosprawnością słuchową
- Zasady edukacji i rehabilitacji osób dorosłych z niepełnosprawnością słuchową
- Projektowanie działań w obszarze surodpedagogiki
- Komunikacja alternatywna i wspomagająca
- Współpraca z rodziną dziecka/dorosłego z niepełnosprawnością słuchową
- Edukacja włączająca ucznia z niepełnosprawnością słuchową
- Pedeutologia surdopedagogiczna
- Metodyka edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej uczniów z niepełnosprawnością słuchową
- Organizacja i specyfika kształcenia ucznia z niepełnosprawnością słuchową
- Metody i programy terapii ucznia/dorosłego z niepełnosprawnością słuchową
- Zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej z uczniem z niepełnosprawnością słuchową
- Język migowy
ADRESACI STUDIÓW
Kształcenie na studiach podyplomowych w zakresie pedagogiki specjalnej umożliwiające zdobycie kwalifikacji nauczyciela - pedagoga specjalnego, prowadzone jest w dwóch wariantach,
- dla osób posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadających przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej lub
- dla osób posiadających przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i pragnących zdobyć przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej - surdopedagogiki.
CO ZYSKUJESZ
Studia mają charakter kwalifikacyjny i nadają uprawnienia do pracy z dzieckiem/osobami z dysfunkcją słuchu. Absolwent posiada wiedzę i kompetencje metodyczne umożliwiające diagnozowanie potrzeb oraz projektowanie i organizowanie procesu edukacji i terapii osób niesłyszących i słabosłyszących na różnych poziomach edukacji, a także efektywną współpracę w zespołach specjalistycznych.
ORGANIZACJA STUDIÓW:
Czas trwania: |
|
Tryb studiów: |
tradycyjny lub blended learning |
Kategoria: PS - Dla pedagogów specjalnych
Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością wzrokową (tyflopedagogika)
Koszt: 3 600,00 zł
CHARAKTER STUDIÓW
Studia podyplomowe Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością wzrokową - tyflopedagogika mają charakter kwalifikacyjny - nadają kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej i przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017, poz. 1575) oraz Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019, poz. 1450).
CEL STUDIÓW I ZAKRES TEMATYCZNY
Celem studiów jest wyposażenie słuchacza w wiedzę psychologiczno-pedagogiczną oraz umiejętności niezbędne do pracy opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej i terapeutycznej z osobami z dysfunkcją w obrębie analizatora wzrokowego. Studia obejmują przedmioty pozwalające zgłębić wiedzę na temat teoretycznych podstaw kształcenia osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych, ale przede wszystkim koncentrują się na rozwijaniu praktycznych umiejętności działania w obszarze kształcenia specjalnego i konstruowania indywidualnej ścieżki rozwoju dla osób niewidomych i słabowidzących.
WYBRANE TREŚCI REALIZOWANE W TOKU STUDIÓW
- Podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową
- Tyflopedagogika i elementy tyflopsychologii
- Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową
- Diagnostyka tyflopedagogika
- Metody wspomagania oraz terapii dzieci, młodzieży i osób dorosłych z niepełnosprawnością wzrokową
- Wczesna interwencja, wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna edukacja dziecka z niepełnosprawnością wzrokową
- Zasady edukacji i rehabilitacji osób dorosłych z niepełnosprawnością wzrokową
- Projektowanie działań w obszarze
- Komunikacja alternatywna i wspomagająca
- Współpraca z rodziną dziecka/dorosłego z niepełnosprawnością wzrokową
- Edukacja włączająca ucznia z niepełnosprawnością wzrokową
- Pedeutologia tyflopedagogiczna
- Metodyka edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej uczniów z niepełnosprawnością wzrokową
- Organizacja i specyfika kształcenia ucznia z niepełnosprawnością wzrokową
- Metody i programy terapii ucznia/dorosłego z niepełnosprawnością wzrokową
- Zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej z uczniem z niepełnosprawnością wzrokową
- Alfabet Braille'a
ADRESACI STUDIÓW
Kształcenie na studiach podyplomowych w zakresie pedagogiki specjalnej umożliwiające zdobycie kwalifikacji nauczyciela - pedagoga specjalnego, prowadzone jest w dwóch wariantach,
- dla osób posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadających przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej lub
- dla osób posiadających przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i pragnących zdobyć przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej - tyflopedagogiki.
CO ZYSKUJESZ
Studia mają charakter kwalifikacyjny i nadają uprawnienia do pracy z dzieckiem/osobami z dysfunkcją wzroku. Absolwent posiada wiedzę i kompetencje metodyczne umożliwiające diagnozowanie potrzeb oraz projektowanie i organizowanie efektywnego procesu edukacji i terapii osób niewidomych i słabowidzących na różnych poziomach edukacji, a także efektywną współpracę w zespołach specjalistycznych.
ORGANIZACJA STUDIÓW:
Czas trwania: |
3 semestry
|
Kategoria: PS - Dla pedagogów specjalnych
Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Koszt: 3 600,00 zł
CHARAKTER STUDIÓW
Studia podyplomowe Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mają charakter kwalifikacyjny - nadają kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej i przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2017, poz. 1575) oraz Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019, poz. 1450). Dla opracowania założeń kierunku kluczowe również były zapisy Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. 2015, poz. 1113).
CEL STUDIÓW I ZAKRES TEMATYCZNY
Celem studiów jest wyposażenie słuchacza w wiedzę psychologiczno-pedagogiczną oraz w umiejętności niezbędne do pracy diagnostycznej, edukacyjnej i terapeutycznej z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Program kształcenia obejmuje najistotniejsze zagadnienia z obszaru pedagogiki specjalnej m.in.: interdyscyplinarne podstawy integracji i inkluzji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, kryteria diagnostyczne i podstawy wczesnego wspomagania rozwoju, dydaktykę specjalną, podstawy wychowania, edukacji, terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, diagnozę funkcjonalną i konstruowanie programów edukacyjno-terapeutycznych czy metodykę kształcenia specjalnego, ze wskazaniem najnowszych oraz innowacyjnych rozwiązań w tym zakresie.
WYBRANE TREŚCI REALIZOWANE W TOKU STUDIÓW
- Medyczne podstawy zaburzeń ze spektrum autyzmu
- Psychologiczno-pedagogiczne podstawy wiedzy o zaburzeniach ze spektrum autyzmu
- Elementy neurologii dziecięcej
- Diagnoza psychopedagogiczna - metody i narzędzia w diagnozowaniu autyzmu
- Metody wspomagania rozwoju dziecka i terapii autyzmu
- Wczesna interwencja
- Zasady edukacji i terapii dzieci i uczniów z zaburzeniami spektrum autyzmu
- Projektowanie działań edukacyjno-terapeutycznych
- Komunikacja alternatywna i wspomagająca
- Współpraca z rodziną dziecka/ucznia ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi
- Edukacja włączająca ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Pedeutologia z deontologią
- Metodyka wczesnego wspomagania ucznia z zaburzeniami spektrum autyzmu
- Organizacja i specyfika kształcenia ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Metody i programy terapii indywidualnej z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Stymulacja zmysłów i integracja sensoryczno-motoryczna
- Doradztwo edukacyjno-zawodowe i wspieranie rozwoju osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Trening umiejętności społecznych
ADRESACI STUDIÓW
Kształcenie na studiach podyplomowych w zakresie pedagogiki specjalnej umożliwiające zdobycie kwalifikacji nauczyciela - pedagoga specjalnego, prowadzone jest w dwóch wariantach,
- dla osób posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadających przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej lub
- dla osób posiadających przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i pragnących zdobyć przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej - do pracy z uczniami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
CO ZYSKUJESZ
Słuchacze zyskują kompetencje do pracy z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, tj. podejmowania kompleksowych działań diagnostycznych, edukacyjnych i terapeutycznych w pracy z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Absolwenci uzyskują kwalifikacje do pracy z dzieckiem/osobą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu we wszystkich typach przedszkoli i szkół a także w ośrodkach szkolno-wychowawczych jako nauczyciel wspomagający. 1 stycznia 2016 r. weszły w życie przepisy § 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. poz. 1113). Nowe regulacje wprowadziły – w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęte dzieci i uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone – obowiązek dodatkowego zatrudniania:
- nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub
- specjalistów lub w przypadku klas I–III szkoły podstawowej – asystenta nauczyciela, o którym mowa w art. 7 ust. 1e ustawy, lub
- pomoc nauczyciela
– z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
ORGANIZACJA STUDIÓW:
Czas trwania: |
3 semestry
|
|
Tryb studiów: |
tradycyjny lub blended learning |
Kategoria: PS - Dla pedagogów specjalnych
Logopedia
Koszt: 4 200,00 zł
CHARAKTER STUDIÓW
Studia podyplomowe Logopedia dziecka mają charakter kwalifikacyjny zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017, poz. 1575) oraz Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019, poz. 1450). Studia przygotowują do wczesnego wykrywania zaburzeń rozwojowych oraz wspomagania rozwoju dziecka zagrożonego niepełnosprawnością i dziecka z trudnościami rozwojowymi w przedszkolu i szkole.
CEL STUDIÓW I ZAKRES TEMATYCZNY
Celem studiów jest wyposażenie słuchacza w wiedzę psychologiczno-pedagogiczną i kompetencje pozwalające podejmować efektywne działania diagnostyczne i terapeutyczne w obszarze prowadzenia terapii zaburzeń mowy. Tematyka studiów obejmuje zagadnienia logopedii, neurologopedii, podstawy wiedzy o języku i psycholingiwstyki stosowanej. Program kształcenia skoncentrowany jest na rozwijaniu praktycznych umiejętności i kompetencji warunkujących możliwość podejmowania efektywnych działań w obszarze diagnozy logopedycznej, wczesnej interwencji logopedycznej oraz kompleksowej terapii logopedycznej.
WYBRANE TREŚCI REALIZOWANE W TOKU STUDIÓW
- Wstęp do logopedii i organizacji opieki logopedycznej
- Podstawy neurologopedii
- Typologia zaburzeń mowy
- Psycholingwistyka rozwojowa
- Neturopsychologia i neurpsychologiczne podstawy zaburzeń mowy
- Diagnostyka logopedyczna
- Metody pedagogiczne w terapii logopedycznej
- Wczesna interwencja logopedyczna
- Podstawy audiologii i foniatrii
- Teoretyczne postawy wiedzy o języku
- Komunikacja alternatywna i wspomagająca
- Afazja i dysfazja
- Trudności w uczeniu się czytania i pisania oraz specyficzne zaburzenia rozwoju mowy i języka
- Logarytmika, emisja i higiena głosu
- Glottodydaktyka
- TIK w terapii logopedycznej
- Podstawy języka migowego
- Warsztat pracy logopedy
- Metodyka postępowania logopedycznego - zasady i metody terapii logopedycznej
- Tyflologopedia i surdologopedia
- Diagnoza i terapia zaburzeń artykulacyjnych (dyslalia)
- Diagnoza i terapia dyzartii
- Autyzm i mutyzm
- Diagnoza i terapia jąkających się
- Diagnoza i terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną
- Diagnoza i terapia zaburzeń anatomiczno-funkcjonalnych (dysglosia)
- Terapia neurologopedyczna u dzieci i dorosłych
- Zasady konstruowania programów terapii logopedycznej
- Metody wychowania słuchowego i językowego
- Metodyka rewalidacji indywidualnej
ADRESACI STUDIÓW
Kształcenie na studiach podyplomowych w zakresie logopedii prowadzone jest w dwóch wariantach,
- dla osób posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadających przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej lub
- dla osób posiadających przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i pragnących zdobyć przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej, w tym przypadku logopedii.
CO ZYSKUJESZ
Po ukończeniu studiów podyplomowych absolwenci uzyskają kwalifikacje do zajmowania stanowiska logopedy w przedszkolach, w tym integracyjnych i specjalnych, szkołach podstawowych i ponadpodstawowych – specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych oraz specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych a także poradniach psychologiczno-pedagogicznych w tym specjalistycznych.
ORGANIZACJA STUDIÓW:
Czas trwania: |
4 semestry:
|
|
Tryb studiów: |
tradycyjny lub blended learning |
Kategoria: PS - Dla pedagogów specjalnych
Pedagogika korekcyjna - terapia pedagogiczna
Koszt: 3 600,00 zł
CHARAKTER STUDIÓW
Studia podyplomowe Pedagogika korekcyjna - terapia pedagogiczna mają charakter kwalifikacyjny zgodnie z Rozporządzeniem z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznejw publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017, poz. 1643) oraz na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 11 Ustawy z dnia 07 września 1991 r. o systemie oświaty, a także Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017, poz. 1575) oraz Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019, poz. 1450).
CEL STUDIÓW I ZAKRES TEMATYCZNY
Celem studiów jest wyposażenie słuchacza w umiejętność prowadzenia indywidualnych oraz grupowych zajęć terapeutycznych z dziećmi mającymi trudności w uczeniu się i wykazującymi zaburzenia zachowania, a także zdobędą kompetencje umożliwiające stwarzanie optymalnych warunków nauki dla dzieci ujawniających specjalne potrzeby edukacyjne. Absolwenci nabędą również umiejętność rozpoznawania zaburzeń i dysfunkcji rozwojowych, które mogą być przyczyną trudności w uczeniu się i niepowodzeń szkolnych, planowania procesu wychowawczo-terapeutycznego, diagnozowania indywidualnych możliwości dziecka oraz wskazywania jego możliwości edukacyjnych.
WYBRANE TREŚCI REALIZOWANE W TOKU STUDIÓW
- Teoretyczne podstawy pedagogiki korekcyjnej
- Psychologiczno-pedagogiczne aspekty pedagogiki korekcyjnej i oddziaływań terapeutycznych
- Organizacja instytucji w systemie wsparcia dziecka/ucznia o SPE - aspekty prawne
- Podstawy neuropsychologii
- Diagnoza specyficznych trudności w uczeniu się
- Zasady edukacji i terapii dziecka/ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
- Diagnoza funkcjonalna i wspomaganie rozwoju ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz z grupy ryzyka
- Współpraca z rodziną dziecka/ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
- Planowanie, organizacja i dokumentowanie pomocy psychologiczo-pedagogicznej
- Metody terapii pedagogicznej
- Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci z zaburzeniami lub specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania
- Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci z zaburzeniami lub specyficznymi trudnościami w nauce matematyki
- Konstruowanie i ewaluacja indywidualnych i grupowych planów korekcyjno-kompensacyjnych
- Profilaktyka specyficznych trudności w uczeniu się
- Warsztat terapeuty pedagogicznego
ADRESACI STUDIÓW
Kształcenie na studiach podyplomowych w zakresie pedagogiki specjalnej umożliwiające zdobycie kwalifikacji nauczyciela - pedagoga specjalnego, prowadzone jest w dwóch wariantach,
- dla osób posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadających przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej lub
- dla osób posiadających przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i pragnących zdobyć przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej.w tym przypadku pedagogiki korekcyjnej - terapii pedagogicznej.
CO ZYSKUJESZ
Studia mają charakter kwalifikacyjny i nadają uprawnienia do pracy w zakresie terapii pedagogicznej (m.in. do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych o charakterze terapeutycznym z dziećmi ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi). Absolwenci mają możliwość podjęcia zatrudnienia w różnego typu placówkach edukacyjno-rehabilitacyjnych udzielających wsparcia dzieciom i młodzieży, takich jak np. przedszkola,szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze, poradnie psychologiczno-pedagogiczne.
ORGANIZACJA STUDIÓW:
Czas trwania: |
3 semestry
|
|
Tryb studiów: |
tradycyjny lub blended learning |
Kategoria: PS - Dla pedagogów specjalnych
Pedagogika resocjalizacyjna
Koszt: 3 600,00 zł
CHARAKTER STUDIÓW
Studia podyplomowe Pedagogika resocjalizacyjna mają charakter kwalifikacyjny - nadają kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej i przygotowują do wykonywania zawodu pedagoga resocjalizacyjnego, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017, poz. 1575) oraz Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019, poz. 1450).
CEL STUDIÓW I ZAKRES TEMATYCZNY
Celem studiów jest wyposażenie słuchacza w wiedzę psychologiczno-pedagogiczną i kompetencje pozwalające podejmować efektywne działania diagnostyczne, opiekuńczo-wychowawcze i terapeutyczne w obszarze resocjalizacji, socjoterapii, profilaktyki i działalności opiekuńczej. Tematyka studiów obejmuje zagadnienia psychologii rozwojowej i klinicznej, psychopatologii, pedagogiki specjalnej - resocjalizacyjnej, teoretyczne podstawy socjoterapii. Program kształcenia skoncentrowany jest na rozwijaniu praktycznych umiejętności i kompetencji społecznych warunkujących możliwość podejmowania efektywnych działań w obszarze resocjalizacji i socjoterapii.
WYBRANE TREŚCI REALIZOWANE W TOKU STUDIÓW
- Podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej
- Resocjalizacja w teorii i praktyce
- Aktualne problemy i współczesne koncepcje pedagogiki resocjalizacyjnej
- Dewiacje społeczne - profilaktyka i zapobieganie
- Diagnostyka i programowanie postdiagnostyczne w resocjalizacji
- Podstawy kryminologii z elementami wiktymologii
- Prawne podstawy funkcjonowania systemów resocjalizacji
- Konstruowanie indywidualnych programów resocjalizacyjnych
- Komunikacja alternatywna i wspomagająca
- Pomoc rodzinie i poradnictwo wychowawczo-resocjalizacyjne
- Edukacja włączająca uczniów niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem
- Warsztat pracy pedagoga szkolnego i pedagoga resocjalizacyjnego
- Metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych w placówkach resocjalizacyjnych
- Metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku otwartym
- Metody twórczej resocjalizacji
- Metodyka pracy z kuratora sądowego
- Superwizja w resocjalizacji
ADRESACI STUDIÓW
Kształcenie na studiach podyplomowych w zakresie pedagogiki specjalnej umożliwiające zdobycie kwalifikacji nauczyciela - pedagoga specjalnego, prowadzone jest w dwóch wariantach,
- dla osób posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadających przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej lub
- dla osób posiadających przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i pragnących zdobyć przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej - w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej.
CO ZYSKUJESZ
Studia mają charakter kwalifikacyjny i dają uprawnienia do pracy w placówkach edukacyjnych, profilaktyczno-wychowawczych (ośrodkach socjoterapii, pogotowiach opiekuńczych, schroniskach dla nieletnich, zakładach poprawczych, zakładach karnych, aresztach śledczych, ośrodkach kuratorskich) oraz w instytucjach i ośrodkach pomocy społecznej (ośrodkach pomocy rodzinie, domach pomocy społecznej, placówkach interwencji kryzysowej itp.). Słuchacze nabywają kwalifikacje diagnostyczne oraz metodyczne do pracy z osobami nieprzystosowanymi społecznie i z zaburzeniami zachowania (osobami w trudnych życiowych sytuacjach), a także umiejętności prowadzenia zajęć z zakresu twórczej resocjalizacji.
ORGANIZACJA STUDIÓW:
Czas trwania: |
3 semestry
|
|
Tryb studiów: |
tradycyjny lub blended learning |
Kategoria: PS - Dla pedagogów specjalnych
Przygotowanie pedagogiczne do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć
Koszt: 3 600,00 zł
CHARAKTER STUDIÓW
Studia podyplomowe Przygotowanie pedagogiczne mają charakter kwalifikacyjny i przygotowują do pracy w placówkach oświatowych i edukacyjnych, zgodnie z wymogami przepisów prawa, szczególnie w związku z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017, poz. 1575) oraz Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019, poz. 1450).
CEL STUDIÓW I ZAKRES TEMATYCZNY
Celem studiów jest wyposażenie słuchacza w niezbędną wiedzę psychologiczno-pedagogiczną oraz umiejętności metodyczne umożliwiające im projektowanie i organizowanie procesu kształcenia na różnych poziomach edukacji.
W toku działalności pedagogicznej będą potrafili wykorzystywać nowoczesne technologie informatyczne, zdobędą umiejętności rozpoznawania potrzeb edukacyjnych ucznia i konstruowania, w oparciu o te potrzeby, indywidualnej ścieżki jego rozwoju.Absolwenci zostaną wyposażeni także umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji celów dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych szkoły, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów.
WYBRANE TREŚCI REALIZOWANE W TOKU STUDIÓW
- Psychologia rozwojowa i osobowości
- Wybrane zagadnienia psychologii klinicznej i profilaktyki
- Psychologia ogólna z elementami psychologii różnic indywidualnych
- Komunikacja interpersonalna - interakcje społeczne
- Warsztat pracy, rozwój i awans zawodowy nauczyciela
- Pedagogika ogólna - wybrane aspekty współczesnych teorii wychowania
- Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej
- System oświaty - prawo i polityka oświatowa
- Projektowanie i planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej
- Realizacja i ewaluacja pracy dydaktyczno-wychowawczej
- Współczesne koncepcje kształcenia - innowacyjne i alternatywne metody pracy nauczyciela
- Pedeutologia z etyką
- Diagnostyka psychopedagogiczna
- Bezpieczeństwo, zapobieganie urazom i pierwsza pomoc
- Organizacja, udzielanie i dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Praca z uczniem o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych
- Doradztwo edukacyjno-zawodowe
- Partnerstwo edukacyjne i współpraca z rodzicami
- Dydaktyka ogólna
- Emisja i higiena głosu
- Ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów
- Komunikacja alternatywna i wspomagająca
ADRESACI STUDIÓW
Studia skierowane są w szczególności do dla absolwentów studiów pierwszego stopnia i studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku, którego program studiów określał efekty uczenia się obejmujące wiedzę i umiejętności odpowiadające wszystkim wymaganiom odpowiednio podstawy programowej przedmiotu nauczania lub podstawy programowej kształcenia w zawodzie lub treściom prowadzonych zajęć, nieposiadających przygotowania psychologiczno-pedagogicznego i dydaktycznego.
CO ZYSKUJESZ
Studia maja charakter kwalifikacyjny i nadają uprawnienia do pracy w placówkach systemu oświaty. Słuchacze są wyposażeni w niezbędną wiedzę psychologiczno-pedagogiczną oraz umiejętności metodyczne umożliwiające mu projektowanie i organizowanie procesu kształcenia na różnych poziomach edukacji – posiadają umiejętność komunikacji społecznej, posługiwania się warsztatem diagnostycznym, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego.
ORGANIZACJA STUDIÓW:
Czas trwania:
Tryb studiów: |
3 semestry tradycyjny lub blended learning |