![]()
|
|||
Pedagogika - licencjat
Je偶eli chcesz lepiej pozna膰 siebie, a w przysz艂o艣ci pomaga膰 innym, wspiera膰 ich w rozwoju, pomaga膰 w przygotowywaniu si臋 do 偶ycia w spo艂ecze艅stwie, zapraszamy Ci臋 do podj臋cia studiów na kierunku Pedagogika.
Absolwent kierunku PEDAGOGIKA przygotowany jest do pracy w instytucjach edukacji formalnej, w szczególno艣ci w placówkach systemu o艣wiaty, placówkach kszta艂cenia ustawicznego, firmach i instytucjach edukacji pozaformalnej w charakterze nauczyciela, wychowawcy lub tutora.
Proponowane specjalno艣ci na kierunku pedagogika:
DORADZTWO EDUKACYJNO-ZAWODOWE (opis specjalno艣ci)
Specjalno艣膰 wyst臋puj膮ca dotychczas pod nazw膮 Doradztwo zawodowe i personalne
Studia na kierunku pedagogika, specjalno艣膰 DORADZTWO EDUKACYJNO-ZAWODOWE maj膮 charakter kwalifikacyjny - umo偶liwiaj膮 zdobycie kwalifikacji do wykonywania zawodu szkolnego doradcy edukacyjno-zawodowego w szko艂ach i placówkach systemu o艣wiaty.
Celem studiów jest wyposa偶enie studentów w wiedz臋 i umiej臋tno艣ci umo偶liwiaj膮ce profesjonaln膮 realizacj臋 zada艅 w obszarze przygotowania uczniów do wyboru zawodu i kierunku kszta艂cenia. Program kszta艂cenia obejmuje zarówno teoretyczne podstawy doradztwa edukacyjno-zawodowego, zagadnienia poradnictwa, zawodoznawstwa, prawa pracy i strategii zatrudnienia w Polsce i UE, jak równie偶 problematyk臋 kwalifikacji i kompetencji kluczowych z punktu widzenia aktualnych wyzwa艅 i trendów wspó艂czesnego rynku pracy. G艂ówny nacisk w programie kszta艂cenia po艂o偶ony jest na metodyk臋 pracy doradcy zawodowego - strategiczne zarz膮dzanie zasobami ludzkimi, diagnostyk臋 psychologiczno-pedagogiczn膮 dla potrzeb doradztwa edukacyjno-zawodowego oraz nowoczesn膮 metodyk臋 dzia艂a艅 doradczych. Absolwent specjalno艣ci przygotowany b臋dzie do koordynacji dzia艂a艅 zwi膮zanych z opracowaniem, wdro偶eniem i ewaluacj膮 Wewn臋trznego Systemu Doradztwa Zawodowego. ![]()
Obszary tematyczne
Kariera i kwalifikacje
Studia maj膮 charakter kwalifikacyjny i nadaj膮 uprawnienia do wykonywania zawodu szkolnego doradcy zawodowego.
Absolwenci specjalno艣ci posiadaj膮 przygotowanie pedagogiczne i s膮 kompleksowo przygotowani do podejmowania dzia艂a艅 w obszarze doradztwa edukacyjno-zawodowego tj. kszta艂towania u uczniów aktywnych postaw wobec planowania w艂asnej kariery edukacyjnej i zawodowej uj臋tych w Wewn膮trzszkolnym Systemie Doradztwa Zawodowego. Sprawnie pos艂uguj膮 si臋 warsztatem pracy szkolnego doradcy kariery, wykorzystuj膮c nowoczesn膮 metodyk臋 pracy doradcy edukacyjno-zawodowego m.in. e-doradztwo. Podstawy prawne kwalifikacji Studia realizowane s膮 w oparciu regulacje:
EDUKACJA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA (opis specjalno艣ci)
Specjalno艣膰 wyst臋puj膮ca dotychczas pod nazw膮 Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
W toku studiów pedagogicznych w toku specjalno艣ci EDUKACJA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA stwarzamy mo偶liwo艣膰 zdobycia interdyscyplinarnej wiedzy z zakresu pedagogicznych i biopsychicznych podstawy edukacji elementarnej oraz kompetencji do organizowania i realizacji zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, w tym diagnozowania i wspierania rozwoju wychowanków. Proces kszta艂cenia kompleksowo przygotowuje do realizacji zada艅 nauczyciela: obejmuje zarówno przekazanie wiedzy merytorycznej, jak i metodycznej warunkuj膮cej podejmowanie efektywnej dzia艂alno艣ci edukacyjnej w obszarze poszczególnych metodyk. Program bazuj膮c na wspó艂czesnych koncepcjach edukacyjnych, podejmuje zagadnienie integracji tre艣ci kszta艂cenia w praktyce szkolnej oraz nowych trendów w edukacji. ![]() Obszary tematyczne
Kariera i kwalifikacje
Specjalno艣膰 przygotowuje do wykonywania zawodu nauczyciela w przedszkolu oraz w edukacji wczesnoszkolnej, rozwijaj膮c kluczowe umiej臋tno艣ci pos艂ugiwania si臋 warsztatem diagnostycznym i metodycznym, wykrywania ewentualnych trudno艣ci, planowania i wdra偶ania dzia艂a艅 profilaktyczne oraz wspieraj膮cych rozwój, a tak偶e rozwijania w procesie kszta艂cenia indywidualne mo偶liwo艣ci dziecka. Absolwent posiada przygotowanie pedagogiczne. Uko艅czenie specjalno艣ci EDUKACJA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA umo偶liwia podj臋cie pracy na stanowiskach nauczyciela i wychowawcy w:
Podstawy prawne kwalifikacji
Studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika w ramach specjalno艣ci EDUKACJA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA maj膮 charakter kwalifikacyjny zgodnie z:
EDUKACJA ZDROWOTNA I PROFILAKTYKA SPO艁ECZNA (opis specjalno艣ci)
Specjalno艣膰 wyst臋puj膮ca dotychczas pod nazw膮 Edukacja zdrowotna z profilaktyk膮 spo艂eczn膮
Celem studiów magisterskich na kierunku pedagogika, w ramach specjalno艣ci EDUKACJA ZDROWOTNA I PROFILAKTYKA SPO艁ECZNA jest dostarczenie studentom pog艂臋bionej wiedzy i umiej臋tno艣ci w zakresie edukacji zdrowotnej i szeroko poj臋tej profilaktyki spo艂ecznej. Absolwent w toku studiów nabywa kompleksowe kompetencje merytoryczne i metodyczne niezb臋dne do prowadzenia zada艅 z zakresu edukacji zdrowotnej i profilaktyki spo艂ecznej szczególnie w placówkach systemu o艣wiaty, ale tak偶e wobec dzieci m艂odzie偶y i doros艂ych poza system o艣wiaty. W toku kszta艂cenia w ramach specjalno艣ci, student nabywa kompetencje pozwalaj膮ce na sprawny kontakt interpersonalny a tym samym podejmowanie efektywnych dzia艂a艅 w obszarze kszta艂towania rozwijania wiedzy, postawy i nawyków dba艂o艣ci o zdrowie w艂asne i innych oraz umiej臋tno艣ci wspó艂tworzenia zdrowego 艣rodowiska. Program specjalno艣ci obejmuje kszta艂towanie wiedzy z zakresu holistycznego modelu zdrowia (zdrowia fizycznego, psychicznego, emocjonalnego, spo艂ecznego, duchowego i seksualnego), edukacji zdrowotnej jako procesu trwaj膮cego prze ca艂e 偶ycie i dotycz膮cego wszystkich ludzi, a tak偶e umiej臋tno艣ci i kompetencji kluczowych w zakresie rozwijania postaw prozdrowotnych w poszczególnych obszarach (zdrowe 偶ywienie, aktywno艣膰 fizyczna, umiej臋tno艣ci psychospo艂ecznych, profilaktyka) i 艣rodowiskach, propagowania zdrowego stylu 偶ycia i efektywnej realizacji zada艅 w obszarze promocji zdrowia. Absolwent jest przygotowany do efektywnej realizacji prozdrowotnych przedsi臋wzi臋膰 profilaktycznych i edukacyjnych w spo艂eczno艣ci lokalnej, 艣rodowisku pracy, 艣rodowisku nauczania i wychowania, zak艂adach opieki zdrowotnej oraz placówkach opieki spo艂ecznej. ![]()
Obszary tematyczne
Kariera i kwalifikacje
Absolwent posiada przygotowanie pedagogiczne i jest przygotowany do prowadzenia zaj臋膰 z zakresu edukacji zdrowotnej i szeroko rozumianej profilaktyki (specjalno艣膰 nie nadaje uprawnie艅 do prowadzenia zaj臋膰 z zakresu wychowania fizycznego) w placówkach systemu edukacji, systemu s艂u偶by zdrowia, organizacjach spo艂ecznych, fundacjach i stowarzyszeniach dzia艂aj膮cych na rzecz edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia, oraz do podejmowania samodzielnej dzia艂alno艣ci w obszarze us艂ug edukacyjnych. Podstawy prawne kwalifikacji
Studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika w ramach specjalno艣ci EDUKACJA ZDROWOTNA I PROFILAKTYKA SPO艁ECZNA maj膮 charakter kwalifikacyjny zgodnie z:
OPIEKA I WSPARCIE OSÓB STARSZYCH, PRZEWLEKLE CHORYCH I NIEPE艁NOSPRAWNYCH (opis specjalno艣ci)
Studia na kierunku pedagogika, w ramach specjalno艣ci OPIEKA I WSPARCIE OSÓB STARSZYCH, PRZEWLEKLE CHORYCH I NIEPE艁NOSPRAWNYCH umo偶liwiaj膮 zdobycie wiedzy i umiej臋tno艣ci umo偶liwiaj膮cych podejmowanie kompetentnych i z poszanowaniem godno艣ci podopiecznych zada艅 zwi膮zanych z dba艂o艣ci膮 o popraw臋 jako艣ci 偶ycia i aktywizacj臋 osób starszych, przewlekle chorych i niepe艂nosprawnych, a tak偶e projektowanie i wdra偶anie kompleksowych dzia艂a艅 zmierzaj膮cych do uzyskania przez te osoby jak najwi臋kszej niezale偶no艣ci.
Jest to specjalno艣膰 umo偶liwiaj膮ca zdobycie interdyscyplinarnej wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i polityki spo艂ecznej oraz kompetencji kluczowych w procesie efektywnej realizacji procesu wsparcia, edukacji i us艂ug spo艂ecznych przeznaczonych dla osób starszych, przewlekle chorych i niepe艂nosprawnych. W toku specjalno艣ci przekazywana jest wiedza o przyczynach i specyfice ró偶nych rodzajów niesprawno艣ci; dolegliwo艣ciach fizycznych i psychicznych zwi膮zanych z chorobami przewlek艂ymi; biologicznych, psychologicznych i spo艂ecznych wymiarach starzenia si臋 i staro艣ci, zasadach prawnych i organizacyjnych dotycz膮cych instytucji opieki ukierunkowanej na zaspokajanie potrzeb osób starszych, przewlekle chorych i niepe艂nosprawnych. Absolwent specjalno艣ci rozwija w toku studiów kompetencje osobiste i spo艂eczne do rozpoznawania oraz diagnozowania problemów, prognozowaniu kierunku zmian i ewentualnych zagro偶e艅, planowania, wdra偶ania i ewaluacji efektywno艣ci dzia艂a艅 w ró偶nych obszarach rzeczywisto艣ci spo艂ecznej maj膮cych na celu kompleksowe wsparcie podopiecznego, inicjowania nowych form pomocy osobom i rodzinom, zapewnienia wsparcia emocjonalnego i praktycznego a tak偶e pobudzania samozaradno艣ci indywidualnej (dzia艂a艅 samopomocowych) osób, rodzin, grup i 艣rodowisk spo艂ecznych. Absolwent jest tak偶e przygotowany do projektowania oraz realizacji programów wspieraj膮cych rodzin臋, do wspó艂pracy z instytucjami, organizacjami pozarz膮dowymi, stowarzyszeniami, w艂adzami lokalnymi dla wspierania potencja艂u jednostek i grup stanowi膮cych podmiot jego dzia艂alno艣ci. ![]() Obszary tematyczne
Kariera i kwalifikacje
OPIEKA I WSPARCIE OSÓB STARSZYCH, PRZEWLEKLE CHORYCH I NIEPE艁NOSPRAWNYCH to specjalno艣膰 w szczególny sposób przygotowuj膮ca do pracy w:
RESOCJALIZACJA I SOCJOTERAPIA (opis specjalno艣ci)
Specjalno艣膰 wyst臋puj膮ca dotychczas pod nazw膮 Resocjalizacja z socjoterapi膮
Studia na kierunku pedagogika w ramach specjalno艣ci RESOCJALIZACJA I SOCJOTERAPIA maj膮 charakter kwalifikacyjny i przygotowuj膮 do wykonywania zawodu pedagoga resocjalizacyjnego i socjoterapeuty (kwalifikacje do prowadzenia zaj臋膰 w obszarze dzia艂a艅 resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych). Celem studiów jest wyposa偶enie studenta w wiedz臋 psychologiczno-pedagogiczn膮 i kompetencje pozwalaj膮ce podejmowa膰 efektywne dzia艂ania diagnostyczne, opieku艅czo-wychowawcze i terapeutyczne w obszarze resocjalizacji, socjoterapii, profilaktyki i dzia艂alno艣ci opieku艅czej. Tematyka studiów obejmuje zagadnienia psychologii rozwojowej i klinicznej, psychopatologii, pedagogiki specjalnej - resocjalizacyjnej, teoretyczne podstawy socjoterapii. Program kszta艂cenia skoncentrowany jest na rozwijaniu praktycznych umiej臋tno艣ci i kompetencji spo艂ecznych warunkuj膮cych mo偶liwo艣膰 podejmowania efektywnych dzia艂a艅 w obszarze resocjalizacji i socjoterapii. ![]() Obszary tematyczne
Kariera i kwalifikacje
Studia maj膮 charakter kwalifikacyjny i umo偶liwiaj膮 nabycie uprawnie艅 do pracy w:
Studenci nabywaj膮 kwalifikacje diagnostyczne oraz metodyczne do pracy z osobami nieprzystosowanymi spo艂ecznie i z zaburzeniami zachowania (osobami w trudnych 偶yciowych sytuacjach), a tak偶e umiej臋tno艣ci prowadzenia zaj臋膰 z zakresu resocjalizacji oraz zaj臋膰 socjoterapeutycznych. Absolwenci specjalno艣ci posiadaj膮 przygotowanie pedagogiczne.
Podstawy prawne kwalifikacji
Studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika w ramach specjalno艣ci RESOCJALIZACJA I SOCJOTERAPIA maj膮 charakter kwalifikacyjny zgodnie z: Rozporz膮dzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wy偶szego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kszta艂cenia przygotowuj膮cego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2012, poz. 131) Rozporz膮dzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegó艂owych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz okre艣lenia szkó艂 i wypadków, w których mo偶na zatrudni膰 nauczycieli niemaj膮cych wy偶szego wykszta艂cenia lub uko艅czonego zak艂adu kszta艂cenia nauczycieli - Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie og艂oszenia jednolitego tekstu rozporz膮dzenia (Dz. U. 2015, poz. 1264).
TERAPIA PEDAGOGICZNA I WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU (opis specjalno艣ci)
Specjalno艣膰 wyst臋puj膮ca dotychczas pod nazw膮 Wczesne wspomaganie rozwoju i terapia pedagogiczna
Studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika w ramach specjalno艣ci TERAPIA PEDAGOGICZNA I WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU maj膮 charakter kwalifikacyjny i przygotowuj膮 do organizacji i udzielania profesjonalnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, wczesnego wykrywania zaburze艅 rozwojowych oraz wspomagania rozwoju dziecka zagro偶onego niepe艂nosprawno艣ci膮 i dziecka z trudno艣ciami rozwojowymi w przedszkolu i szkole. Studia przygotowuj膮 do prowadzenia zaj臋膰 psychoedukacyjnych, poradnictwa oraz konsultacji dla uczniów, rodziców i nauczycieli, warsztatów dla rodziców i nauczycieli z zakresu terapii pedagogicznej, a tak偶e zaj臋膰 w obszarze wczesnego wspomagania rozwoju. Celem studiów jest kszta艂towanie umiej臋tno艣ci prowadzenia indywidualnych oraz grupowych zaj臋膰 terapeutycznych z dzie膰mi maj膮cymi trudno艣ci w uczeniu si臋 i wykazuj膮cymi zaburzenia zachowania, a tak偶e zdobycie kompetencji umo偶liwiaj膮cych stwarzanie optymalnych warunków nauki dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Studia na kierunku pedagogika w zakresie specjalno艣ci TERAPIA PEDAGOGICZNA I WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU rozwijaj膮 kompetencje rozpoznawania zaburze艅 i dysfunkcji rozwojowych, które mog膮 by膰 przyczyn膮 trudno艣ci w uczeniu si臋 i niepowodze艅 szkolnych, planowania procesu wychowawczo-terapeutycznego, diagnozowania indywidualnych mo偶liwo艣ci dziecka oraz wskazywania jego mo偶liwo艣ci edukacyjnych. Studenci poznaj膮 równie偶 techniki opracowania i realizowania z dzieckiem (zagro偶onym nieprawid艂owym rozwojem) i jego rodzin膮, indywidualnego programu kompleksowej profilaktyki i wczesnej pomocy, koordynowania dzia艂a艅 specjalistów prowadz膮cych zaj臋cia z dzieckiem oraz oceniania post臋pów dziecka. Absolwenci nab臋d膮 tak偶e umiej臋tno艣ci i kompetencje z zakresu metodyki kszta艂cenia integracyjnego na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz wczesnego wspomagania i usprawniania procesu nauczania i wychowania dziecka. ![]()
Obszary tematyczne
Kariera i kwalifikacje
Studia maj膮 charakter kwalifikacyjny i nadaj膮 uprawnienia do pracy w zakresie terapii pedagogicznej i wczesnego wspomagania rozwoju (m.in. do prowadzenia zaj臋膰 korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych o charakterze terapeutycznym z dzie膰mi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi). Absolwenci posiadaj膮 przygotowanie pedagogiczne i maj膮 mo偶liwo艣膰 podj臋cia zatrudnienia w ró偶nego typu placówkach edukacyjno-rehabilitacyjnych udzielaj膮cych wsparcia dzieciom i m艂odzie偶y, takich jak np. przedszkola, szko艂y, placówki opieku艅czo-wychowawcze, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, o艣rodki rehabilitacji dziennej i inne placówki ogólnodost臋pne, integracyjne i specjalne. Podstawy prawne kwalifikacji Studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika w ramach specjalno艣ci TERAPIA PEDAGOGICZNA I WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU maj膮 charakter kwalifikacyjny zgodnie z:
TRENING INTERPERSONALNY I MEDIACJE (opis specjalno艣ci)
Jest to specjalno艣膰 w sposób szczególny przygotowuj膮ca do prowadzenia dzia艂a艅 edukacyjnych, wspomagaj膮cych rozwój jednostek i grup, w formach zaj臋膰 o charakterze treningowym i przygotowuj膮ca do kierowania ma艂ymi grupami o celach edukacyjnych. W toku specjalno艣ci TRENING INTERPERSONALNY I MEDIACJE studenci zdob臋d膮 wiedz臋 dotycz膮c膮 komunikacji interpersonalnej oraz umiej臋tno艣ci konstruktywnego rozwi膮zywania konfliktów przy pomocy negocjacji i mediacji, jak równie偶 prowadzenia konsultacji spo艂ecznych, zespo艂ów rozwi膮zuj膮cych wa偶ne problemy lub podejmuj膮cych decyzje. Studenci poznaj膮 równie偶 techniki mediacyjne, pozwalaj膮ce na 艂atwiejsze porozumiewanie si臋 w 偶yciu codziennym, prywatnym, jak i zawodowym, metody diagnozy konfliktu, otwartej komunikacji prowadz膮cej do rozwi膮zywania konfliktów i problemów.
Absolwent w toku studiów nabywa kompetencje metodyczne niezb臋dne do kierowania zespo艂em, prowadzenia zaj臋膰 w grupach o charakterze kontraktowym. Nabywa kompetencje pozwalaj膮ce na sprawny kontakt interpersonalny uczestnikami zaj臋膰 w typowych sytuacjach profesjonalnych. Nabywa tak偶e kompetencje w zakresie planowania procesu edukacyjnego i jego realizacji. Ponadto przygotowany jest do rozpoznawania typowych problemów indywidualnych i spo艂ecznych swoich uczniów i wychowanków oraz skutecznego podejmowania podstawowej interwencji. Studenci poznaj膮 mechanizmy powstawania i rozwi膮zywania konfliktów, techniki procedury mediacyjnej, taktyki maj膮ce na celu minimalizacj臋 ryzyka, a tak偶e sposoby prowadzenia sesji mediacyjnych. ![]()
Obszary tematyczne
Zakres tematyczny programu studiów obejmuje m.in.:
Kariera i kwalifikacje
Absolwent tej specjalno艣ci jest w szczególno艣ci przygotowany do pracy jako edukator i trener prowadz膮cy zaj臋cia rozwojowe w ma艂ych grupach. W toku studiów nabywa kompetencje do pracy w firmach szkoleniowych, treningowych, organizacjach spo艂ecznych i fundacjach o celach edukacyjnych. Absolwenci posiadaj膮 równie偶 umiej臋tno艣ci analizy i diagnozy konfliktu oraz kompetencje prowadzenia post臋powania mediacyjnego. REKRUTACJA
STUDIA E-LEARNINGOWE (niestacjonarne) s膮 realizowane w formie e-learningowej (poprzez Platform臋 E-learningow膮 UNS) po艂膮czonej z tradycyjnymi zaj臋ciami dydaktycznymi - w ka偶dym semestrze podczas trzech zjazdów weekendowych w 艁odzi.
|
|||
|